Traballos Agrícolas
- 3/3 - O Millo
Para ler o artigo completo, clicar en "Seguir Leyendo" que figura a continuación.
Para ler o artigo completo, clicar en "Seguir Leyendo" que figura a continuación.
Hórreos medievais nas Cantigas a Santa María de Alfonso X el Sabio |
O millo xogou un
papel fundamental na agricultura tradicional galega durante case 300 anos. Dende
o século XVII cultívase en Galicia esta planta traída de América, que supuxo
unha considerable mellora no rendemento da terra, abandonando o anterior
cultivo do “mijo”, do que herdou mesmo o nome, pasando este a denominarse millo
miudo ou mesmo mainzo.
Non se pode
desligar o cultivo do millo doutro elemento singular da arquitectura galega
como é o hórreo. A súa existencia é moi anterior ao cultivo do millo, xa que
hai referencia gráfica da súa existencia nas Cantigas a Santa María de Alfonso
X o Sabio, no S. XIII. A través de escrituras notariais detéctase un incremento
considerable da súa existencia a partir dos S. XVII e XVIII, onde figura xa
como un elemento diferenciado nas transmisións de casas recollidas nas
devanditas escrituras, o que permite deducir que a popularización do cultivo do
millo levou aparellada a construción máis xeneralizada de hórreos a partir
desas datas. Sobre a súa orixe non hai unanimidade. Algúns sitúano na época
prerromana como unha achega dos celtas. Outros considérano introducido polos
suevos. En calquera caso é un elemento característico da arquitectura rural
galega e, sen dúbida, a súa xeneralización veu motivada pola implantación do
cultivo do millo.
Aínda que
nalgunhas zonas aparecen símbolos celtas esculpidos nas pedras dos hórreos, os
adornos que se poden ver nos construídos na nosa parroquia, que son de forma
rectangular, limítanse a unha cruz nun extremo e un pináculo terminado en bóla
no outro, rematando a cúspide do tellado en ambos os extremos. Aínda que a súa
función aparente sexa simplemente ornamental, a repetición dos mesmos na
maioría dos existentes, fai pensar que no subconsciente colectivo atribuíselles
unha función protectora divina que debía respectarse. Nunha sociedade que
mantivo as tradicións máxicas durante séculos, non pode estrañar que dous mil
anos máis tarde aínda pervivisen as crenzas que se manifestan na representación
dos devanditos símbolos. Pervive a tradición pagá representada polo símbolo
fálico do pináculo rematado nunha bóla como indicativo da fecundidade da terra,
unido á cruz cristiá, como invocación da protección divina das colleitas.
Entro xa no
relato do cultivo do millo tal como eu lémbroo. Comezábase o proceso coa
preparación do terreo, libre xa do seu froito anterior, dentro do ciclo
rotativo de cultivos para mellorar o rendemento da terra. Arábase o terreo e
pasábase a grade arrincando as raíces e restos do anterior cultivo, quedando pronto
para a nova sementa. En abril sementábase o millo ou as patacas no mesmo terreo
que producira os nabos no ciclo anterior.
Para a sementeira
do millo arábase a terra con regos anchos. A sementa facíase a man deixando
caer os grans nese rego aberto, cubríndoos logo con outro suco máis superficial
e estreito chamado "soma". Un par de semanas máis tarde angazábase o
terreo para igualar a superficie e esponxar a terra, que se endurecera, e
conseguir que os grans quedasen ben cubertos.
Hai que lembrar
que normalmente aproveitábase a amplitude entre os regos de millo para sementar
fabas pintas, que logo crecían apoiadas nas ramas do millo, e tamén cabazas ou
colombros. Estes últimos usábanse para facer os chourizos de cebola, e para
alimento dos porcos cocidos con outros vexetais.
Cando brotaba e
alcanzaba a rama unha altura duns 10 ó 15 cms, alá para San Antonio, en xuño, sachábase
para alisar e rebaixar o suco, quitábanse as malas herbas e esponxábase a
terra. Esta operación de sachar o millo aproveitábase para rarear e transplantar,
é dicir, arrincábanse algunhas plantas que naceran demasiado xuntas, transplantando
algunhas aos lugares onde talvez non nacera ningunha. As que se arrincaban para
rarear ou deixar só as necesarias onde creceran varias, usábanse como alimento
das vacas. En xullo volvíanse a cavar superficialmente para quitar as malas herbas
e achegar a terra sobre o pé da planta, o que tamén se chamaba “rendar”. En
agosto, coa espiga xa ben formada, cortábanse os pendóns coa man, polo nó que
hai encima da espiga, operación que se chamaba "escouchar". Era tamén
o momento de cortar as plantas sen espiga, que se usaban como forraxe para
alimento das vacas. Tamén por este tempo púñase algún espantallo.
Seguía a
plantación o seu crecemento ata que finalmente secaba a planta, chegando o
momento da colleita que ocorría cara a setembro, para San Miguel. Cortábanse os
talos pola base co fouciño e levábanse á casa no carro. Descargábase no
alpendre e de forma máis ou menos inmediata escouchábase, que era separar a espigas
da rama. Coa rama facíanse feixes ou atados e almacenábanse na palleira para
alimento das vacas no inverno.
A Esfolla
A esfolla é o
labor de quitarlle as follas ás espigas de millo. Podía facerse a nivel
individual, aínda que era común facelo con axuda de veciños, nunha deses
labores comunitarios da vida no pobo en que todos se axudaban entre si, hoxe
aquí, mañá noutra casa, e así ata terminar todos. Facíase polas noites, en minguante,
sen présa, e gozando do momento ao longo do mes de outubro. Neste caso levábanse
as espigas de millo a un lugar cuberto, onde acudían as mulleres, para, en
grupo, facelo máis rápido e entretido. A medida que se enchía un cesto os homes
ían levándoo ao hórreo. Cando se facía en grupo, afacíase facelo de noite, á
luz do candil, para despois de terminado o traballo aproveitar a ocasión para
facer unha festa ou foliada con pandeireta, cantos e baile, onde acudían os
mozos para visitar ás súas noivas ou pretendidas. Eran estas ocasións moi
adecuadas para os mozos cortexar ás mozas. Neste ambiente alegre e
despreocupado era tamén un momento de gran alegría e bulicio cando alguén
atopaba a espiga raíña, que era unha espiga de millo cos grans máis escuros,
fenómeno que ocorre moi raramente.
Do millo, como de
todos os produtos do campo, utilizábase a planta na súa totalidade. Xa dixemos
que os talos eran para alimento das vacas. As espigas danadas ou partidas
usábanse para alimentar ás galiñas ou ós porcos. As follas usábanse para cubrir
as cuadras dos animais e por conseguinte acababan como abono. As follas máis
tenras e brancas da mazorca, que estaban no interior, eran usadas para facer
xergóns. Estas follas había que renovalas cada ano, xa que do uso diario da
cama esmagábanse, rompían, e perdían o seu efecto mulido. Incluso as barbas do
millo usábanse nun cocemento para combater as infeccións de urina.
O millo
consérvase no hórreo todo o ano, ata o momento da moenda. Para moer era
conveniente que estivese ben seco. Se estaba húmido púñase a secar ao sol ou á
calor do forno do pan despois de cocer, cando xa a calor residual non era moi
forte. Logo debullábase coas mans coa axuda doutro carozo, que é o corpo
interior da mazorca que suxeita os grans. Estes carozos secos son excelentes
para acender o lume e para facer brasa para asar sardiñas á grella.
Os grans de millo
levábanse ao muíño para moer, usándose a fariña para facer pan de millo,
chamado "boroa", que chaman bica na nosa aldea, para o pan de bóla
mesturado con centeo, para as papas, a empanada, os bolos de pote e outros.
Os bolos de pote
facíanse con fariña de millo e un pouco de auga do caldo. Amasábase, formábase
un boliño coma un panciño e botábase no caldo para cocer unha media hora.
Retirábase e colocábase sobre o ferro da cociña económica acesa para secar e
que adquirise unha cortiza crujiente. Tamén se podía por na lareira apoiado en
dous paus diante do lume, para que á calor tamén o secase e puxésese crujiente.
Logo comíanse con manteiga de vaca e estaban moi bos.
No hay comentarios:
Publicar un comentario