Dentro do noso concello
de Nogueira de Ramuín a xoia artística e arquitectónica máis destacada, sen
ningún xénero de dúbidas, é o Mosteiro de San Estevo de Ribas de Sil. Despois
de décadas de abandono, hoxe en día loce en todo o seu esplendor convertido en
centro hostaleiro da rede de Paradores Nacionais, dende a súa inauguración en
2004.
Para ler o artigo completo pulsar en "Seguir Leyendo", que figura a continuación.
Como complemento a esta entrada, hai unha presentación con 23 imaxes, con este mesmo título na pestana de Galería de Fotos.
Como complemento a esta entrada, hai unha presentación con 23 imaxes, con este mesmo título na pestana de Galería de Fotos.
O meu primeiro
contacto co mosteiro foi á idade de sete anos, acompañando ao meu tío nun acto
protocolario celebrado no Claustro dos Bispos na galería superior, onde acudiu
unha autoridade civil para algunha inauguración ou acto público que agora non
podo precisar. Impresionoume o tamaño e grandiosidade do lugar, xa que para
min, un neno do pobo afeito a casas dunhas dimensións moito máis pequenas,
aquel edificio excedía con moito o tamaño da igrexa do pobo, que era o máis
grande que eu vira ata ese momento. Aínda que non podo precisar os detalles, si
lembro unha imaxe moito máis gris e con aspecto de vello, destartalado e descoidado,
aínda que, iso si, moi grande. Esa experiencia está perfectamente viva na miña
memoria, xa que foi un acontecemento que se saía totalmente da rutina á que
estaba afeito. Era unha recepción cunhas longas mesas con pratos de embutidos,
onde eu probei por primeira vez unha rodaxa de salchichón. Esta imaxe na
memoria é algo completamente trivial, pero que, con todo, a determinada idade e
pola súa excepcionalidade, lémbrase toda a vida.
Durante moitos
anos non volvín visitar o lugar, pero desde a súa conversión en parador de
turismo, unha vez restaurado, e descubrindo o camiño para ir a pé desde
Armariz, é un paseo que fago cada vez que visito o meu pobo. Afago ir desde
Requejo ata o souto de San Ramón, para logo seguir ata A Ponche, dende onde
subo ata Santa Cruz ou Rubiacós, indistintamente, para desde Rubiacós coller a
pista ata Cortecadela. Desde alí tómase a ruta que vén desde a ermida da Virxe
do Monte cara a San Esteban. Sigo esa pista ata Pombar, cruzo a estrada e sigo
polo camiño ata San Estevo. Este camiño custa aproximadamente unha hora e
media. O perfil do percorrido é, primeiro unha pronunciada subida ata Rubiacós,
seguindo daquela unha subida máis suave ata Cortecadela, para iniciar un longo
descenso ata San Estevo. A volta é de maior dificultade, especialmente pola
pronunciada subida inicial ata Pombar.
Para os que vaian
a pé, un lugar que creo merece a pena visitar son os Penedos do Castro. Ao
cruzar a estrada en Pombar e iniciar o camiño cara a San Esteban, enseguida
está sinalizado un desvío cara á esquerda que conduce aos penedos. Parece ser
que neste lugar existiu un castro celta, típico poboado fortificado dos
primeiros moradores destas terras. Subindo o cerro no que se atopan os grandes penedos
de roca granítica, pódese apreciar a inscrición de "Leovigildus". Hai
quen opina que por estes contornos tivo lugar a batalla dos visigodos contra os
suevos que terminaron coa anexión de reino suevo á monarquía visigoda no ano
585. A inscrición sería un testemuño de homenaxe ao rei visigodo. É este un
pequeno desvío no camiño ao mosteiro, pero pouco afastado da ruta, polo que
merece a pena perder media hora para visitalo.
Con independencia
do significado histórico do lugar, que sen dúbida o ten, é meritorio polo seu
tamaño e pola súa localización na cima do cerro que se colga sobre o canón do
Sil, cunhas vistas espectaculares do río e do mosteiro, imposibles desde
calquera outro lugar.
A orixe do
mosteiro de San Estevo é incerto, xa que sufriu varios incendios ao longo da
súa historia, sendo o máis importante o acaecido no século XVI, que consumiu a
súa biblioteca e arquivo, salvándose só unha mínima cantidade da súa
documentación. Os fondos bibliográficos destruídos polo lume terían sido de
importancia primordial para coñecer datos de indubidable valor histórico, tanto
do propio mosteiro como do reino de Galicia.
Hai opinións que
atribúen a súa fundación a San Martín Dumiense no século VI, bispo de Braga e
evanxelizador dos suevos, conseguindo o seu abandono do arrianismo e aceptación
do catolicismo. Outros historiadores cren que se fundou no século X, onde xa
consta un documento de Ordoño II do ano 921, no que autoriza ao abade Franquila
a realizar obras no cenobio, e concédelle terras e privilexios para axudar ao
seu sostemento económico. O máis probable é que inicialmente fose un lugar de
retiro para os eremitas, que buscaban lugares apartados para dedicar a súa vida
á práctica relixiosa a través do xaxúns, a penitencia e a oración. Este
fenómeno é común nesta apartada e escarpada orografía da Ribeira Sacra. O
exemplo máis evidente desa práctica é o cenobio de San Pedro de Rocas, onde
nunha cova natural, que logo foi escavada para dar cabida a unha igrexa
troglodita, retiráronse eremitas que deixaron ese monumento revelador do seu
pasado sinxelo dedicado á oración.
Conta a historia
do mosteiro de San Estevo, que houbo nove bispos que abandonaron as súas sedes,
deixando as súas dignidades e grandezas, en distintos momentos do século X,
para recluírse na austeridade da vida monacal deste cenobio. Despois da súa
morte e ao longo do século XI, atribuíronselle numerosos milagres e prodixios,
polo que o mosteiro converteuse en centro de peregrinación. Esta afluencia de
fieis e a popularidade que alcanzou lle granxearon privilexios reais que contribuíron
ao seu engrandecemento e esplendor.
Os nove Santos
Bispos foron identificados historicamente case con total certeza,
correspondendo aos seguintes: Ansurio e Vimarasio, bispos de Ourense; Alfonso,
bispo de Astorga; Gonzalo Osorio e Froalengo, bispos de Braga; Servando, Viliulfo
e Pelayo, bispos de Iria Flavia; e finalmente Pedro, de diocese descoñecida.
Baixo o reinado
dos Reis Católicos, en 1499, e debido aos cambios introducidos polo concilio de
Trento, esta comunidade de monxes beneditinos incorporouse á congregación de San
Benito de Valladolid. En 1588 créase no mosteiro unha Escola de Artes e
Filosofía, que perviviu ata a desamortización de Mendizábal, producíndose a
exclaustración definitiva en 1875. Nesta escola cursou os seus estudos
primarios, ata 1688, frei Benito Jerónimo Feijoo, coñecido como Padre Feijoo,
notable figura da Ilustración española, data na que, con catorce anos, ingresou
na orde beneditina no mosteiro de San Julián de Samos.
Queda logo este
lugar en estado de semiabandono, salvo a igrexa, que continua como parroquia do
veciño poboado. É declarado Monumento Histórico-Artístico do Patrimonio
Nacional en 1923. Na etapa democrática xorden proxectos diversos para a súa
recuperación e posta en valor. Finalmente decídese convertelo en centro
hostaleiro de luxo integrado na rede de Paradores Nacionais, conservando
algunhas zonas de interese cultural abertas ao público en xeral e reservando
algunhas outras para uso de actividades sociais, inaugurándose en 2004. Como
toda gran obra, froito de varios séculos de construción e ampliacións, na súa
estrutura e decoración conta con elementos románicos, góticos, renacentistas e
barrocos.
Hoxe pódese
visita a igrexa, cuxa fachada é perpendicular á do Mosteiro, orientada a súa
cabeceira cara ao leste, como é habitual nas igrexas, quedando a entrada
orientada a poñente. No atrio diante da entrada sitúase un pequeno cemiterio
para uso da parroquia actual.
O templo é de
estilo románico de finais do século XII e principios do XIII. Ten planta
basilical con tres ábsidas semicirculares na cabeceira, a nave está cuberta por
unha bóveda de crucería que substituíu no século XVI ao orixinal teitume de
madeira. A fachada principal é sinxela, enmarcada por dúas torres campanario
construídas a finais do século XVII e principios do XVIII. No medio de ambas as
duas como remate da fachada hai unha hornacina coa imaxe de San Estevo. No
interior destaca un retablo do século XII, tallado en pedra, representando a Cristo
e os seus doce apóstolos, con S. Pedro á súa dereita e S. Paulo á súa esquerda.
Foi descuberto nun dos muros da segunda planta do claustro grande cuberto de
cal polo que se cre que formaba parte doutra igrexa anterior. Na nave central,
na ábsida, e por encima do retablo do altar maior, ábrese un rosetón que proxecta
un raio de luz matinal que atravesa a igrexa. A fachada principal conta con
outro rosetón que ilumina o templo nas postas de sol.
Encostado á
igrexa atópase o mosteiro propiamente devandito. Consta de tres claustros, ao
redor dos cales se distribúen as distintas dependencias monacais, que quedaron
integradas no complexo hostaleiro. A zona visitable polos turistas limítase aos
tres claustros e á galería superior do Claustro dos Bispos.
Neste corpo
superior do Claustro dos Bispos pódese visitar unha exposición permanente do escultor
e etnógrafo Florencio de Arboiro. Nesta exposición podemos gozar dunha mostra
destacada das súas esculturas cunha variada temática ambientada nos traballos
típicos da Ribeira Sacra, tanto agrícolas como artesanais, así como figuras
idealistas ou máxicas. As súas esculturas están fundidas en bronce, combinando,
nalgunhas delas, a pedra e a madeira propia da zona. Merece a pena unha visita
pausada para calquera amante das artes plásticas en xeral, e da escultura en
particular.
Florencio de
Arboiro é un estudioso e entusiasta dos traballos típicos da Ribeira Sacra, en
especial do oficio de afiador. A maioría dos que practicaron este oficio no
último século saíron de municipios da Ribeira Sacra: Castro Caldelas, Esgos,
Chandrexa de Queixa, Nogueira de Ramuín, Pereiro de Aguiar, San Xoán de Río, e
Xunqueira de Espadañedo. Ata tal punto foi un aceno de identidade da comarca,
que o concello de Nogueira de Ramuín incorporou a roda de afiar ou tarazana
como o elemento principal do seu brasón.
Nese mesmo espazo
expositivo hai unha mostra notable dos distintos tipos de rodas de afiar, que
permiten apreciar a súa evolución cronolóxica. Inicialmente a tarazana levaba
ao lombo, logo empuxada como unha carretilla, para daquela ser incorporada a
bicicletas e mesmo motos, que xa utilizaban o seu motor como forza motriz para
mover a pedra de afiar. Este etnógrafo destacado creou un museo da roda de
afiar e da profesión de afiador no seu pobo natal, Arboiro, onde abriu "A
Casa dá Roda". Eu aínda non tiven oportunidade de visitar a devandita
mostra, pero teño intención de facelo á menor oportunidade.
O claustro dos
Bispos, lindeiro coa parede norte da igrexa, coa que está comunicado, é de
planta rectangular, case cadrada, con dous corpos, o primeiro de estilo románico
do S. XII, e o segundo renacentista, pero con elementos góticos da primeira
metade do S. XVI. Neste claustro foron sepultados os nove santos bispos, que
posteriormente se trasladaron á igrexa no S. XV, como mostra de maior
dignificación. Este claustro é dunha notable beleza, tanto polo equilibrio das
súas proporcións como polo traballado estilo das súas pedras. Un parece sentir
aínda a paz e acougo do lugar doutros tempos cando os únicos ruídos
perceptibles eran o murmurio das sandalias dos monxes no chan e o rozamento dos
hábitos cando cun libro andaban polo claustro en oración e meditación. Ao final
da asa lindeira coa igrexa, no ángulo, están os banzos que dan acceso ao
templo, aínda que este acceso hoxe en día está normalmente pechado, debendo
accederse a través da porta principal no exterior.
Case
inmediatamente despois ábrese unha escaleira que dá acceso á galería superior
onde está a referida exposición de esculturas e rodas de afiar e vida da
Ribeira Sacra.
O claustro
pequeno ou do Viveiro sitúase ao norte do dos Bispos, co que está comunicado.
Comezouse a construír en 1595 baixo a dirección do mestre de obras Diego de
Illa. De estilo renacentista, é cadrado, consta de dous corpos e está
conformado por arcos de medio punto sobre columnas dóricas. Este claustro
atopábase cuberto de auga, formando un gran estanque onde se gardaban peixes
vivos, que servían de reserva alimenticia para as necesidades da comunidade.
O claustro
Grande, da Portería ou dos Cabaleiros, é o maior dos tres, situado na entrada do
mosteiro ten planta rectangular. É un claustro de estilo renacentista que
consta de tres corpos ou plantas, con arcos de medio punto e sen bóveda.
Lindeiro coa
portería atopámonos a escaleira de honra, cuberta cunha bóveda de crucería do
ano 1739, decorada con catro rosetóns.
A fachada, de
estilo barroco, conta cunha gran porta situada no centro, rodeada dunha moldura
de decoración simétrica, sobre a que descansa un frontón, que serve de apoio a
un balcón. Remata a fachada o escudo coa aguia bicéfala da España imperial dos
Habsburgo, esculpido na pedra. A ambos os dous lados da porta, á altura da
segunda planta e entre columnas toscanas, hai dúas hornacinas contendo dúas
imaxes de santos beneditinos, San Vicente Abade e San Bieito. Por cima deles, e
tamén entre as columnas, figuran, á dereita o escudo da Congregación de San
Benito de Castela, e á esquerda o do mosteiro, coas nove mitras, alusivas aos
nove santos bispos que alí xacen.
Para completar a
visita, e gozar dos encantos dos canóns do Sil desde dentro, non se pode deixar
de dar un paseo en catamarán polo río Sil e contemplar os viñedos colgados
dunhas pendentes inverosímiles. O embarcadoiro atópase a oito quilómetros de
San Estevo, ofrecendo unha gran aventura visual composta por paredes verticais,
espectaculares cortadas e un verde impoñente.
Como complemento a este post, hai outro co mesmo título na pestana de Galería de Fotos, onde se pode ver unha presentación de 23 imaxes.
Para acceder pulsar a seguinte ligazón: Galería de Fotos do Mosteiro de San Estevo
Para acceder pulsar a seguinte ligazón: Galería de Fotos do Mosteiro de San Estevo
No hay comentarios:
Publicar un comentario