Cerimonias
Familiares - 1/2 - Bautismo, comuñón, confirmación
Neste post vou tratar do Bautismo, da Primeira Comuñón e
da Confirmación.
Pra ler el artigo completo clicar en "Seguir leyendo" que figura
a continuación.
Neste post vou
pasar revista a certos acontecementos fundamentais na vida das persoas, que
ademais veñen sinalados por cerimonias que constitúen todo un acontecemento na
súa vida familiar e social. Todos gozamos nalgunha ocasión destes eventos
familiares que afán congregar aos parentes próximos, e non tan próximos, que
nestas ocasións reúnense excepcionalmente, acompañados tamén dos amigos e mesmo
de relacións do ámbito profesional, para compartir cos protagonistas do acto un
momento importante das súas vidas. Estou a referirme a bautizos, comuñóns,
vodas e enterros. Todos estes actos sociais son hoxe motivo de ostentación,
mostra da capacidade económica de quen os organiza, bastante diferente de como
se realizaban na aldea nos anos 40 e 50 do pasado século. Todos estes momentos
significativos da vida das persoas van acompañados dunha cerimonia relixiosa
sacramental que certifica o acto. Lembramos que os sete sacramentos segundo a
igrexa católica son:
O primeiro,
Bautismo.
O segundo,
Confirmación.
O terceiro,
Penitencia.
O cuarto,
Eucaristía.
O quinto,
Unción dos Enfermos.
O sexto, Orde
Sacerdotal.
O sétimo,
Matrimonio.
Se exceptuamos
o sexto, relativo ao ordenamento sacerdotal, todos os demais afectan ou
afectaron á inmensa maioría das persoas.
Dada a
extensión deste tema, divídoo en dous post diferentes. Neste primeiro vou
tratar os momentos relacionados co bautismo, a confirmación e primeira comuñón,
deixando para un próximo artigo o relativo ás vodas e funerais.
O bautismo
Hai que
lembrar que, nos anos da posguerra na España rural e mesmo nas cidades, as
condicións de asistencia sanitaria eran moi limitadas. Aínda non se tiña
universalizado a Seguridade Social e o acceso ao médico e os medicamentos
limitábase ao estritamente imprescindible e nos casos de extrema gravidade.
Nestas condicións as mulleres pasaban a súa gravidez traballando con
normalidade ata o momento do parto, sen ningún tipo de revisión ou consulta
médica. As familias eran por aquel entón case todas numerosas, tendo máis ou
menos entre tres e sete fillos. Os fillos eran sempre benvidos porque así o
establecía o concepto de familia predicado tanto pola igrexa como polo Estado,
á vez que supoñían máis brazos para traballar as terras da familia, aínda que
tamén unha boca máis que alimentar.
|
Madriña co neno o dia do bautizo |
A mortaldade
infantil era alta, de forma que nos anos 40, recentemente terminada a guerra
civil, as estatísticas mostran unha taxa de 142 mortos por cada mil nados,
cando hoxe é só algo superior a 3 por cada mil nados. Superado o parto, aínda
debían de sortearse outros obstáculos nos primeiros anos de vida dos
recentemente nados, xa que as infeccións e epidemias facían estragos. Revisando
o libro de bautizados da parroquia apréciase en determinados momentos como van
morrendo case todos os nenos nados nun determinado período, consecuencia
previsiblemente dalgunha epidemia. Na miña familia cóntanme que un irmán do meu
pai morreu de neno cuns catro anos debido ao garrotillo, como se chamaba entón
á difteria. Tamén unha irmá da miña nai morreu antes do ano de vida,
posiblemente por unha infección que conduciu a unha diarrea deshidratante. Como
se pode apreciar, as enfermidades cobraban o seu tributo en case todas as
familias, aínda que hai que dicir que sempre de forma decrecente. Os casos que
acabo de citar relativos á miña familia corresponden aos anos 20 e 30 do pasado
século.
Chegado o
momento, o parto producíase na casa familiar. A muller era axudada polos seus
familiares femininos de maior idade e a parteira do pobo, que non era máis que
outra muller con maior experiencia que as demais, con coñecementos
rudimentarios aprendidos por tradición doutras que lle precederon. Segundo me
comentan, o alumeamento adoitaba producirse sen grandes problemas, sendo moi
esporádico que houbese complicacións, aínda que cando estas ocorrían eran de
consecuencias fatais.
|
Berce usado naquela época |
O recentemente
nado tamén tiña que soportar as condicións de vida do momento. Non había
cueiros refugadoiros, nin a roupa suave e abundante de hoxe en día.
Practicamente todas as pezas facíanse en casa e de teas recicladas doutros
usos. As camisetiñas de felpa facíanse aproveitando a tea das camisetas vellas
dos seus pais; as camisiñas confeccionábanse con anacos de tea de sabas vellas
que nos bordos estaban menos gastadas, ás que as mulleres engadían algún adorno
ou bordado nas manguiñas ou no colo; as chaquetiñas de la facíanse a calceta pola
propia nai, así como o gorriño de la feito de igual forma. Os cueiros tamén se
confeccionaban coa tea de sabas vellas, que eran suxeitados á cintura cunha
especie de faixiña ancha que terminaba nunha cinta que se anoaba ás costas ou á
fronte do bebé.
|
Pos de talco usados naquel tempo |
Os cueiros
lavábanse e reutilizábanse continuamente. Dada a dificultade de lavar naquela
época, en que debía irse ao río en calquera época do ano, no inverno cando só
estaban mollados secábanse coa calor do lume e volvíanse a reempregar. Os bebés
levaban os pés ao aire mentres estaban no berce e ata que comezaban a gatear.
Os bebés envolvíanse nuns pesados mantóns de la cando saían ao exterior e levábanse
sempre en brazos. Eu nunca vin un cochiño de neno ata que cheguei á cidade. O
que si había na aldea eran berces, feitos en madeira polo carpinteiro local, co
apoio no chan en forma de arco na cabeceira e nos pés, o que permitía balancear
ao neno e arrolalo para facilitar a súa relaxación e soño mentres se lle
cantaba algunha nana tradicional. O baño do bebé facíase nunha almofía con auga
quentada ao lume e co xabón de mans usados pola familia.
|
Chupete de goma |
A partir dos
nove meses de idade xa se vestía aos bebés cunha especie de pantalón bombacho
con broches para abrilo pola entreperna, e comezábase a calzalos cuns zapatiños
ao empezar a gatear. A esa idade tamén se afacía a vestilos con xerseis de la
feitos a calceta en casa. Os babeiros facíanse con tea reciclada doutras pezas
vellas. O que si había na farmacia ou nas tendas eran os chupetes, que xunto
aos pos de talco eran os únicos produtos comprados para o coidado e hixiene do
bebé.
|
Bote de pos de talco da época |
Tamén na época
que eu recordo, as mulleres despois do parto debían esperar un certo tempo
antes de poder saír de casa ou entrar na igrexa. Cando de novo pretendían
normalizar a súa vida debían acudir á porta da igrexa e esperar que saíse o
cura e o sancristán para darlles a bendición de purificación. A continuación a
muller xa podía entrar na igrexa cunha candea acesa e quedaba purificada,
normalizando a súa vida de novo. Tamén se debía contribuír ao sostemento da
igrexa pagando ao cura cunha galiña. Este costume foi decaendo aos longo dos
anos 50.
A orixe deste
rito da purificación vén do Antigo Testamento, Levítico 12, onde se establecía
que a muller despois do parto quedaba impura. Debía permanecer 40 días recluída
antes de saír de casa por primeira vez para ir ao templo para presentar ao seu
fillo, debendo ademais realizar unha ofrenda de dúas rolas. Aínda que este rito
non foi asumido pola igrexa católica, si foi unha tradición, que polo menos en
certas rexións españolas practicouse ata os anos cincuenta. A corentena non
sempre foi respectada, acurtándose na práctica este período, que quedou
limitado ao tempo necesario para que a muller puidese retomar os labores
habituais.
|
Bcerce de vimbias |
O bebé era
alimentado co leite materno aproximadamente un ano. O primeiro alimento sólido
que comía o bebé era o caldo galego triturado cun garfo o máis fino posible.
Non cabe dúbida que este alimento contundente na primeira etapa da vida
contribuíu a desenvolver xente forte e san que, unha vez superada a idade
infantil e a pesar das deficiencias sanitarias, atinxiu xeralmente unha idade
avanzada. Tamén se lle daba ao bebé pan rebrandexido mollado no caldo, leite de
vaca recentemente munguida sen ferver e papiñas de fariña de trigo cocida con
leite e azucre, sen esquecer as tradicionais papas de millo con leite mazado.
Se exceptuamos a papiña de fariña de trigo, o resto de alimentos do bebé eran
os mesmos que comían os adultos, coa simple diferenza de ser triturados co
garfo.
A nai tamén
debía repoñerse despois do parto para retomar a actividade ordinaria canto
antes e ao mesmo tempo cumprir coas súas novas obrigacións de nai. Ademais de
coidar a alimentación, enriquecéndoa no posible, facíaselle caldo de galiña que
tomaba todos os días, ademais de regalarse con torradas como complemento específico
para parturentas.
O bautismo era
unha cerimonia imprescindible e fundamental para os católicos, especialmente
nesa época tan marcada pola influencia da igrexa na vida persoal e social. Aos
poucos días do nacemento acordábase co párroco o día do bautizo, acudindo á
igrexa o neno en brazos da madriña, acompañada do pai e do padriño, e
procedíase á cerimonia. Como se aprecia era un acto totalmente persoal e
íntimo, sen invitados nin familiares salvo os padriños e ocasionalmente algún
dos avós ou irmán maiores do recentemente nado. A nai nunca acudía ao bautizo.
Os padriños moi frecuentemente eran tíos do recentemente nado, aínda que podían
ser outras persoas coas que os pais tivesen unha íntima amizade e sentisen un
especial afecto polo recentemente nado.
|
Pila bautismas da igrexa de San Cristovo |
Reuníanse os
asistentes ao redor da pila bautismal, tallada en pedra granítica, que nos seus
moitos séculos de vida viu desfilar na súa presenza á práctica totalidade dos
nados na parroquia nese período. Hai que dicir que ata comezos do século XX,
todos os actos parroquiais celebrábanse na igrexa antiga de San Cristovo. Ata
onde eu sei, xa os nados a partir dos anos vinte foron bautizados na capela de
San Ramón, na Torre, cuxa pila bautismal antigamente estaba situada na esquina
esquerda á entrada do templo, e que hoxe en día está na cabeceira da nave á
beira dereita do presbiterio, como se chama á parte máis elevada sobre a que
descansa o altar. Esta pila bautismal é de dimensións máis reducidas e de
elaboración máis sinxela que a existente na igrexa de San Cristovo.
O cura
procedía ás lecturas propias do rito, para daquela verter auga sobre a cabeza
do recentemente nado por tres veces, dicindo:
"(Nome
que se lle impón), eu te bautizo no nome do Pai e do Fillo e do Espírito Santo".
O normal é que
o neno reaccione á auga fría cunha sonora choradeira. A madriña sécalle a cabeza
e trata de tranquilizalo para continuar a cerimonia ata o final. A continuación
o cura imponlle o crisma facendo unha cruz na coroiña do bautizado, que
significa imporlle o don do Espírito Santo, dicindo:
"Deus
todopoderoso, Pai do noso Señor Xesucristo, que che liberou do pecado e dado
nova vida pola auga e o Espírito Santo, conságroche co crisma da salvación para
que entres a formar parte do seu pobo e sexas para sempre membro de Cristo,
sacerdote, profeta e rei".
Terminada a
cerimonia vólvese á casa, onde espera a nai, para ofrecer unha copa aos
padriños e demais asistentes, sen máis celebracións. A austeridade e sinxeleza
do acto contrasta coas celebracións de hoxe en día, que en numerosos casos
constitúen un auténtico acto social, desprovisto da intimidade necesaria para
vivir a familia a alegría de contar cun novo membro no seu seo.
En caso de
necesidade, por risco de morte do recentemente nado, administrábase o bautismo
por calquera cristián adulto que non estivese incurso en ningún dos pecados
públicos que levan aparellado a denegación dos sacramentos, como os
divorciados, os que vivían en concubinato e outros. O bautizante debe ter
vontade de bautizar e pronunciar con total fidelidade a frase ritual: "Eu
bautízoche no nome do Pai e do Fillo e do Espírito Santo", simultaneamente
debía derramar auga natural sobre a cabeza do recentemente nado, sen omitir nin
unha soa das palabras rituais. Superado o momento de urxencia, débese presentar
o neno ao cura para o seu bautismo sacramental, advertíndolle do feito de ter
sido bautizado previamente por razón de urxencia.
Producido o
bautismo, o párroco debe rexistrar o recentemente bautizado no libro de
bautizados da parroquia, onde consta a data do bautismo, a data do nacemento, o
nome do clérigo oficiante, o nome do bautizado, indicando ser fillo lexítimo ou
de nai solteira, o nome dos pais, dos avós, e dos padriños, con mención expresa
do seu lugar de orixe. Na nosa parroquia o libro de bautizados comeza en 1655.
Ata 1871, data de creación do Rexistro Civil, o rexistro eclesiástico foi o
único rexistro de nacemento existente no noso país.
|
Recordo de Nacemento dedicado aos Señores Pais |
Na época que
eu nacín estaba de moda facer un cadro "Recordatorio de nacemento",
que era unha lámina impresa con motivos alegóricos, para Recordo aos Señores
Pais, onde figuraban os datos do Rexistro Civil do nado, a data de nacemento,
nomes de pais e avós e a foto do neno.
A primeira
comuñón
O mes de maio,
coñecido como o mes das flores, era dedicado á devoción da Virxe María, segundo
unha antiga tradición que xa se practicaba na antigüidade e moi especialmente a
partir do século XVIII. O 13 de maio conmemórase a Virxe de Fátima e o 31 é a
festa da Visitación da Virxe. Durante todo o mes celebrábanse na capela de San
Ramón actos relixiosos tales como o rezo diario do rosario que se facía todas
as tardes, onde acudían as mulleres do pobo, en especial as que formaban o
grupo parroquial ou confraría das Fillas de María, e onde non faltaban as máis
novas. Durante todo o mes, ademais do rezo diario do rosario líanse oracións e
reflexións diferentes para cada día e cantábanse loas a María. Era esta unha
función relixiosa, pero cun ton festivo e alegre, aproveitado polas mozas para,
unha vez terminado, relacionarse coas amigas. Ben sabido que onde se xuntan as
mozas tamén acoden os mozos, pasando todos algúns bos momentos de diversión e
risas despois do acto relixioso. Adornábase a igrexa e a imaxe da virxe con
flores silvestres, que nese mes son especialmente abundantes. Estas
celebracións anunciaban o final do inverno e a proximidade das festas estivais,
vividas sempre con gran alegría nunha contorna tan carente doutras
distraccións.
|
Procesión do Día das Flores - Armariz cara a 1930 |
Exemplos dos
cánticos a María despois do rosario diario no mes das flores:
VIDE E IMOS
TODOS
Vide e imos
todos
con flores a
porfía
con flores a
María
que Nai nosa
é.
De novo aquí nos
tes
purísima
doncela
máis que a lúa
bela
prostrados aos
teus pés.
A ofrecerche
vimos
flores do
baixo chan
con canto amor
e anhelo
Señora Ti velos.
OH MARÍA NAI
MIÑA
Oh María, Nai
miña,
Oh consolo do
mortal,
amparádeme e
guiádeme
á patria
celestial.
Co anxo de
María
as súas
grandezas predicade,
transportados
de alegría
as súas
finezas celebrade.
Oh María, Nai
miña,
Oh consolo do
mortal,
amparádeme e
guiádeme
á patria
celestial.
Á idade de
sete ou oito anos celebrábase a primeira comuñón. Este acto revestía unha maior
festividade que o bautismo, xa que afacía a celebrase nun día determinado do
ano, xeralmente o último domingo de maio, nunha misa solemne con gran
concorrencia de asistentes e coa igrexa adornada con abundantes flores.
|
Procesión do Día das Flores cara a 1930 |
O día das
flores ou festa das flores, como era coñecida esa celebración, constituía unha
data sinalada na vida da parroquia. Era a terceira festa parroquial, despois da
festa maior de San Ramón, e do patrón San Cristovo, nunha versión moito máis
modesta. Celebrábase unha misa con certa solemnidade, precedida dunha procesión
no atrio ao redor da igrexa. Iniciaba o cortexo un estandarte da Virxe portado
por unha moza maior escoltada por outras dúas máis pequenas, unha a cada lado,
suxeitando cadansúa cinta que pendían do estandarte. As mozas ían vestidas de
branco cunha mantela da mesma cor. Seguía logo a cruz da parroquia e as demais
nenas que facían a primeira comuñón precedendo á imaxe da Inmaculada, levada en
andas polas Fillas de María coas súas mantelas brancas. Finalizaba o cortexo
coa imaxe do patrón San Cristovo portado polos homes. As nenas que facían a
primeira comuñón tamén ían vestidas de branco, con mantela e zapatos da mesma
cor. Contratábanse músicos da banda de música habitual, aínda que en número
máis reducido que nas festas maiores, e mesmo se botaban algúns foguetes. As
Fillas de María eran as encargadas de organizar todos os actos, incluída a
contratación da banda de música, para o que solicitaban a colaboración de tódolos
veciños da parroquia. Esta banda tocaba no momento da procesión e durante a
misa. Unha vez terminado o acto relixioso os músicos tocaban algunhas pezas na aira
lindeira á igrexa, que algúns asistentes bailaban animadamente para abrir o
apetito. Pola tarde celebrábase un baile máis festivo que calquera outro
domingo, que nesta ocasión desenvolvíase no souto de San Ramón, como nas
grandes festividades, amenizado tamén polos referidos músicos, que marcaban o
punto final da celebración da festa das flores.
|
Nena de Primeira Comuñón a comezo do S.XX |
Ao final dos
anos 50, que é cando eu fixen a primeira comuñón, xa as nenas levaban un traxe
de comuñón branco, con mantela. Os rapaces, pola contra, adoitaban ir coa roupa
normal dos domingos, sen ningún distintivo especial. A min fixéronme un traxe
gris de pantalón longo para a ocasión, colocáronme un lazo na manga e un
crucifixo branco colgado do pescozo, ademais do libriño devocionario de tapas
nacaradas brancas e o consabido rosario tamén branco. Sentinme moi incomodo e
extraño con esa vestimenta que se saía do habitual e que non me gustou nada,
aínda que non me quedou máis alternativa que aceptar o que decidían os meus
pais. As nenas eran as protagonistas do acto, ademais de por os seus vistosos
vestidos, porque lles ensinaban uns versos dedicados a María que recitaban
subidas ao paredón do atrio ou nunha plataforma portable, que era como unha
cadeira alta cun respaldo para que non caese a nena, que se colocaba no medio
da procesión. Esta recitación chamábana "predicar á Virxe" ou "botar
o Exemplo". Tamén se lle lanzaban á Virxe pétalos de rosas brancas que
levaban as nenas nunhas pequenas cestiñas de vimbias, dicindo despois de cada
recitación "Flores a María!!". As copliñas eran do seguinte estilo:
Bos días
amiguiña!
Donde vés
tan cedo?
Veño de coller
flores
Para María
Inmaculada.
Flores a
María!
(Terminaban
lanzando un puñado de pétalos de rosas brancas á imaxe da Inmaculada).
|
Nena de Primeira Comuñón a mediados do S.XX |
A formación
académica na escola unitaria do pobo considero que era deficiente, pero no
aspecto relixioso era esixente no fundamental. Ademais de saber ler e escribir,
e as catro regras, debían aprenderse as oracións básicas, os mandamentos e
algúns conceptos elementais do catecismo. O cura de entón D. Manolo ocupábase
tamén deste labor formativo.
|
Neno de Primeira Comuñón en 1958 |
A misa e a
procesión eran os actos centrais da celebración, que nesta ocasión reunía gran
concorrencia de xente. No ámbito familiar non había ningunha celebración
destacable, salvo talvez a comida que afacía ser como de día de festa, aínda
que sen ningún invitado, nin agasallos, nin nada especial. Aínda tiven que
esperar varios anos antes de ter o meu primeiro reloxo de pulseira. Na época
que eu fixen a primeira comuñón comezaba a moda de encargar recordatorios na
imprenta, cunha imaxe alusiva ao acto no anverso, e ao dorso a data e nome do
comuñante, que logo se repartían entre familiares e coñecidos.
|
Recordatorio da Primeira Comuñón |
Para concluír
este apartado só me queda explicar que a dedicación do mes de maio a María,
como o mes das flores, posiblemente tivo a súa orixe na cristianización dunha
festa pagá que se celebraba nesa mesma época do ano, como ocorreu con outras
moitas celebracións. Na mitoloxía romana Flora era a deusa da primavera e das
flores. Celebraban a súa festividade a principios de maio, que se chamaba a
Floralia, simbolizando a renovación do ciclo da vida. Esta celebración era moi
popular e ía acompañada de bailes, bebidas e sobre todo profusión de flores. O
nome do mes de maio deriva do nome da deusa romana Maia, que era a deusa boa ou
Bona Dea, deidade asociada coa fertilidade e a maternidade. Os seus ritos
celebrábanse no mes de maio e neles só podían participar as mulleres.
A confirmación
|
Visita pastoral do Sr. Bispo a nosa parroquia o 5 de marzo de 2017 |
Eu non fixen a
confirmación na nosa parroquia, xa que nos mudamos pouco despois da miña
primeira comuñón, aínda que si hai no meu recordo vagas imaxes dalgunha
confirmación anterior. O bispo da diocese facía unha visita pastoral á
parroquia cada cinco anos aproximadamente, aproveitando a ocasión para
confirmar a todos os nenos que houbese pendentes desde a súa última visita.
|
O Sr. Bispo e os seus símbolos |
|
Simbolos do Sr. Bispo |
Aínda que non
teño recordos moi precisos da cerimonia, si que en cambio lembro que se lle
daba a benvida ao Sr. Bispo alzando arcos triunfais á entrada de cada aldea do
camiño desde a entrada no termo da parroquia ata a chegada á igrexa. Estes
arcos facíanse sobre o camiño, e entre dúas paredes, con ramas entrelazadas de
xestas, loureiro, acacias ou similares. Nesas estruturas flexibles cravábanse
flores silvestres propias da estación e outras ramas para realzalo e facelo
máis vistoso. O Sr. Bispo chegaba en coche a Faramontaos, o lugar máis próximo
á nosa parroquia con estrada. Non podo saber se nesa época xa contaba con coche
propio ou viaxaba no transporte público, aínda que o máis probable é que fose
en coche particular. Alí esperábao o noso párroco, subindo os dous montados
dacabalo ata Requeixo, onde había un primeiro arco triunfal nas primeiras casas
onde aparta o camiño para a Cancela. A xente recibíao e aplaudía, dando o bispo
a súa bendición aos presentes. Creo que na Torre había outro arco, que se
repetía á entrada ao atrio da igrexa.
|
Cerimonia da Confirmación |
O noso párroco
de entón D. Manolo, que normalmente usaba sobre a súa cabeza unha boina negra,
levaba nas ocasións especiais un chapeu de tella con copa redonda que ía
rodeada por un cordonciño dobre de seda cun nó e dúas pequenas borlas á
esquerda. O bispo levaba sobre o seu solideo ou bonete de cor púrpura, o chapeu
tamén de tella pero co distintivo púrpura do seu cargo. Chamaba a atención á
xente do pobo o brillante e gran anel de ouro na súa man dereita, así como a
gran cruz, tamén de ouro, que pendía sobre o seu peito. Nas cerimonias o seu
rango completábase con todos os símbolos propios da súa posición eclesiástica,
levando a mitra sobre a súa cabeza e o báculo na súa man esquerda.
|
Cerimonia da Confirmación |
O acto da
confirmación tiña a súa propia notoriedade polo excepcional da visita e o rango
da mesma, que se vía incrementada polas pezas cerimoniais do Sr. Bispo. Lucía
nesta ocasión con todo esplendor a mitra, o báculo e o rechamante anel co rubí
vermello e a gran cruz pectoral. Repito que os meus recordos da cerimonia son
practicamente nulos, pero hei de supoñer que se pronunciaba o habitual sermón,
impartido neste caso polo Sr. Bispo. Os que se ían a confirmar, que ocuparían
os primeiros lugares da igrexa, chegado o momento, e previa presentación dos mimos
ao Sr. Bispo por parte do párroco e padriño ou madriña, farían profesión da súa
fe cristiá renovando as promesas do bautismo. Contestarían afirmativamente, e
de forma conxunta, a unha serie de cuestións relacionadas coa súa profesión de
fe cristiá que lles preguntaría o bispo. A continuación chamaríase a cada un
individualmente para ir pasando polo reclinatorio situado enfronte do bispo,
quen fai unha cruz sobre a fronte do confirmado co dedo polgar mollado no santo
crisma, impoñendo a súa man sobre a súa cabeza dicindo:
Xosé (o nome
de cada confirmado), recibe por este sinal o Don do Espírito Santo.
Ao que o
confirmado responde Amén.
Continúa a
misa ata o final, previa comuñón de todos os confirmados.
|
Cerimonia da Confirmación |
Hai que dicir
que debe estar presente o padriño ou a madriña do confirmado, o cal durante a
imposición do crisma pon a man sobre o seu ombreiro. Este padriño ou madriña
adoita ser unha única persoa elixida polo párroco, facendo esa función para
todos os confirmados. Hai que facer notar que hoxe en día cada confirmado pode
levar o seu propio padriño ou madriña, que tamén se afai que sexa o mesmo que
actuou no bautismo, aínda que non é necesario que cumpra esta condición.
|
Cerimonia da miña Confirmación en 1966 |
As fotos que
ilustran este post pretenden ofrecer unha imaxe gráfica dos distintos obxectos
e cerimonias que nos acheguen á época evocada. Algunhas son propias do meu
ámbito familiar e outras foron tomadas da web, sen que poida precisar a súa
orixe. En calquera caso agradezo aos autores das mesmas a súa inestimable
contribución a manter o pasado presente na nosa memoria actual.
No hay comentarios:
Publicar un comentario