Festividades e
Lecer
INTRODUCCION
As
festividades e momentos de lecer que rompen a rutina das obrigacións diarias
son o común denominador en todas as culturas humanas. Son momentos para
socializar, profundar nos lazos familiares, facilitar as relacións entre os
mozos que terminan en relacións de parella, diversión para os nenos e pracer
para o padal cunha gastronomía moi especial para esas datas.
Na época que
eu vivín a miña infancia en Armariz, alá pola década dos cincuenta, no medio do
duro traballo diario e das case primitivas condicións de vida, a xente sabía
divertirse. Talvez, precisamente por esa dureza de vida, os momentos de
diversión eran vividos cunha intensidade e sinxeleza que resultan difíciles de
explicar e entender pola xente de hoxe en día. Hai que lembrar que non existía
a televisión, nin cinema, nin concertos, nin cafeterías, nin internet, nin
ningunha das múltiples oportunidades de lecer que unha sociedade tan hedonista
como a nosa ofrécenos na actualidade. As celebracións esperábanse con ilusión e
vivíanse coa intensidade propia da xente sinxela, natural e espontánea.
O ano e as
súas estacións marcaban o calendario dos traballos agrícolas e as festividades,
tanto as relixiosas, como as pagás asimiladas polo cristianismo. A sabedoría popular
plasmaba en coplas, ditos ou refráns, tanto máximas filosóficas como predicións
meteorolóxicas, como a seguinte:
Xaneiro
xiadeiro,
febreiro verceiro,
marzo airoso
abril chuviñoso
maio ventoso
San Xoan caloroso
fan o ano fermoso.
febreiro verceiro,
marzo airoso
abril chuviñoso
maio ventoso
San Xoan caloroso
fan o ano fermoso.
DESCANSO DOMINICAL
Os domingos
eran os únicos momentos dun relativo descanso e de ruptura da rutina diaria.
Digo relativo, xa que polo menos os animais debían ser atendidos. Preparar a
comida dos porcos, acomodar as vacas ou sacalas a pacer ao monte, munguilas,
recoller os ovos das galiñas e darlles o seu alimento, ou mesmo sementar un eido
se unha choiva oportuna aconsellaba facelo nese día, a máis diso outras moitas
tarefas domésticas, como carrexar auga da fonte ou subir leña para o lume.
Estas eran algunhas das tarefas inaprazables que debían facerse antes de
arranxarse para asistir á misa parroquial, onde se acudía coa roupa dos
domingos.
A misa
dominical era o momento de reunión de toda a comunidade á que poucos veciños
faltaban. Esta cerimonia, á marxe da súa significación relixiosa, ofrecía a
oportunidade de socializar cos veciños, interesarse polo seu estado de saúde,
polos seus proxectos e posibles tratos comerciais, ademais de servir de
noticiario das últimas murmuracións da aldea. Os fregueses eran convocados a
este rito semanal mediante o toque de campás. Anunciábase a misa con tres
toques de campá, terminando o primeiro cun toque final máis distanciado, o
segundo con dous toques finais e o terceiro con tres toques. Finalmente, cando
o cura saía da sancristía para comezar a celebración dábanse tres badaladas.
Tampouco chegaban
entón periódicos a aldea, polo que as comunicacións eran esencialmente verbais.
Creo que a única persoa con certa información, por recibir regularmente o
xornal, era o mestre do pobo, vivindo o resto de veciños as súas vidas con
total ignorancia do que acontecía no resto do mundo. En calquera caso, os
acontecementos afastados pouco poderían cambiar as súas elementais condicións
de vida, polo que tampouco merecían moito a súa atención.
En fronte da
igrexa, nunha das esquinas do atrio, hai unha gran árbore, un "arce",
chamado en galego "pedrairo", cun banco aos seus pés. Era no pedrairo
onde se cravaban os bandos ou notificacións importantes para os veciños. A misa
dominical era o momento de decatarse de calquera nova oficial cravada na
devandita árbore. O pago dunha contribución, convocatoria para arranxar os
camiños, ou calquera outra nova relevante que afectase ao pobo anunciábanse
alí.
Rematada a
misa e as conversacións posteriores, os fregueses regresaban en grupos ás súas
respectivas aldeas e casas. Algúns homes ían á taberna para tomar un vaso de
viño e charlar cos amigos, especialmente se facía tempo que non se vían debido
a unha ausencia motivada polas habituais tempadas de traballo nalgún outro
lugar afastado. A comida dominical reunía a toda a familia nunha comida que
pouco se diferenciaba das do resto da semana, salvo o espírito festivo e a
alegría de non traballar ese día. O aliciente principal para os mozos era asistir
ao baile semanal que se celebraba pola tarde no salón de baile do pobo.
Todos os
domingos e festivos concorrían os mozos ao baile. O horario dependía da época
do ano. No verán íase pola tarde entre as seis e as sete, cando afrouxaba a
calor, e duraba ata o anoitecer. No inverno comezaba moito antes, pero sempre
regresando á noitiña. A música era en vivo, interpretada cun acordeón, e ás
veces mesmo cantada polo propio acordeonista. A familia dos Ratos, cun gran
sentido musical innato, exerceu esta facultade artística durante moitos anos
para alegría de todos os seus veciños. Creo lembrar que foi precisamente a
finais dos anos cincuenta cando se fixo un salón específico de baile.
Anteriormente celebrábase o devandito baile nunha das tendas-taberna da parroquia,
variando de localización varias veces ao longo do tempo. Antes de facer o
salón, aínda recordo eu velo no casa do Couche. Retirábanse as mesas de madeira
usadas para a partida de cartas e o café, e distribuíanse algúns bancos polas
paredes do contorno para descanso das mozas entre baile e baile. O acordeonista
subíase a unha das mesas, e sentado nunha cadeira ou de pe, interpretaba o seu
repertorio ou as peticións dos asistentes. Os gustos musicais da época estaban
dominados polos pasodobres, os tangos, algunha muñeira e similares.
Ao baile
asistían os mozos e mozas da parroquia e mesmo algúns vindos doutros lugares
veciños. Os homes pagaban unha entrada á parte das súas consumicións. Ían
chegando os mozos e cando o local estaba xa cheo comezaba a soar a música nun
ambiente sumamente alegre e bulicioso. Saían a bailar as mozas en parellas,
achegábanse dous mozos e solicitaban baile. O acceder á petición ou non
dependía do gusto das mulleres, nun rito universal propio do galanteo humano.
Se xa tiñan mozo, é dicir noivo, entón charlaban sentados ou bailaban
ocasionalmente coa súa parella. Tamén se afacía saír ao camiño, especialmente
no verán, para dar curtos paseos desde o salón ata Cardares, ou sentábanse nos
paredóns enfronte do baile para charlar un pouco máis en privado. Naquela época
eran os homes os que convidaban ás mozas. Como xa comentei noutras entradas, a
variedade de bebidas era moi limitada. Podía consistir en viño ou cervexa con
gasosa, ou ben gasosa cunha copa de licor café e pouco máis.
Acudíase ao
baile, e logo retornábase aos distintos lugares da parroquia, en grupo formado
polos mozos de cada lugar. Lucíase a mellor roupa que se tiña, que certamente
non era moita. A roupa dos domingos consistía con frecuencia no único vestido
novo dispoñible que se usaba para calquera ocasión especial. Levábase case
sempre o mesmo vestido ou traxe ata que se puidese comprarse outro novo, que
xeralmente se estreaba na festa maior da parroquia. A partir dese momento o
novo vestido ía ser o dos domingos durante todo o ano seguinte.
NADAL E REIS
En Nadal, ano
novo, e o domingo e o martes de entroido había verbena ou foliada no salón de
baile, ademais do baile de tarde, que se alongaba ata a media noite. A volta a
casa non era fácil porque non había ningunha luz á parte da lúa e as estrelas.
Os mozos alumaban o camiño cos tradicionais focos de petaca a pilas que sempre
levaban nun peto da súa chaqueta. En décadas anteriores a única fonte de luz
portátil eran os farois de aceite ou fachos improvisados. Cando chovía, os
camiños eran unha sucesión continua de charcos e bulleiro que só se podían
evitar saltando de pedra en pedra.
As festas do
Nadal que eu recordo non tiñan en Armariz unha especial significación festiva.
O inverno non era moi propicio para celebracións. O día de noiteboa pola tarde
acudían os homes a tenda-taberna onde se xogaban ás cartas a·"rapa",
que era unha ración de figos pasos, case o único doce especial para esa noite.
Naquela época ese día era de abstinencia, é dicir, que non se podía comer carne
por prescrición eclesiástica. Po tal motivo, unha comida típica dese día era o
bacallau con repolo ou verza branca. Eu non lembro que houbese nunca a misa do
galo ás doce da noite, aínda que creo que en épocas anteriores, con outro
párroco, si que se chegou a celebrar. Tradicionalmente o día de Nadal o cura
celebraba tres misas pola mañá, xa que teñen lecturas distintas segundo a hora
da súa celebración. Veñen ser a concentración pola mañá da misa da noite ou do
galo, a misa da aurora, e a misa do día. As familias adoitaban reunirse para a
comida, aínda que eu non o lembro como unha celebración especial. Tampouco
lembro ningún doce típico, onde o turrón era totalmente descoñecido, así como
calquera outro capricho, salvo os mencionados figos e as uvas pasas. Pola tarde
celebrábase o habitual baile e pola noite excepcionalmente acudíase á verbena.
Oín que
nalgúns lugares de Galicia poñíase un prato adicional na cea de noiteboa para
as ánimas dos falecidos da familia, ou se deixaba o lume aceso e a mesa posta
para que tamén acudisen as ánimas dos familiares ausentes. Eu non lembro ver
isto na miña familia aínda que non podo dicir que non se fixese noutras casas.
O día dos
santos inocentes non tiña no noso pobo unha significación especial, salvo
algunha inocentada ou travesura que algún mozo de bo humor adoitaba gastar. Esa
celebración pasaba case desapercibida, contrariamente ao que acontecía noutros
lugares de Galicia, onde non se traballaba, xa que se cría que todo o que se
fixese nese día sairía mal.
Tampouco
lembro ningunha celebración especial en noitevella. Pola contra, o día de aninovo
celebrábase o santo dos Manueles e era considerado un día festivo dos grandes.
Acudíase á felicitalos pola mañá despois de misa, sendo convidados os amigos ou
calquera que por alí pasase a unha copa e algunha galleta. A comida era de día
de festa, especialmente se había algún Manuel na familia, que por outra banda
era moi habitual. Pola tarde celebrábase baile e pola noite verbena.
Outra
tradición popular que eu recordo era a petición do aguinaldo polos mozos do
pobo na véspera dos Reis Magos. Ían en grupos percorrendo as casas da parroquia
e cantando coplas ou cancións típicas do momento, chamadas panxoliñas. Recibían
como agasallo de Reis un par de chourizos, ou ovos, ou viño, ou pan, ou algunha
outra cousa en especie do que houbese en cada casa. Nesta rolda acompañaban os
seus cantos con algún instrumento musical popular, como unha pandeireta,
rascado de botella de anís, ou o soar dalgúns ferros. Unha vez feita a rolda, o
día de Reis reuníanse todos na taberna do pobo e facíase un gran cocido en viño
dos chourizos, celebrando desta maneira a festividade. A continuación asistíase
ao baile pola tarde, rematando o día coa verbena pola noite.
Paso a
reproducir algunhas destas panxoliñas que se cantaban para pedilo aguinaldo:
Déano o aguinaldo
anque sexa pouco.
Un touciño enteiro
e a metade doutro.
Déano o aguinaldo
anque sexa pouco.
Un touciño enteiro
e a metade doutro.
Se a casa era
xenerosa e daba o aguinaldo, entón lle dedicábanlle unha panxoliña de
agradecemento:
Nesta casa caleada,
caleada de pemento,
que por moitos anos vivan
os señores que están dentro.
Nesta casa caleada,
caleada de pemento,
que por moitos anos vivan
os señores que están dentro.
Se pola contra
o dono da casa non colaboraba, entón cantábanlle panxoliñas mordaces, como
mostran os tres exemplos seguintes:
Cantámoslle os reis
guedellos de cabra.
Cantámoslle os reis
e non diches nada.
Cantámoslle os reis
guedellos de cabra.
Cantámoslle os reis
e non diches nada.
Cantámosche os
Reises,
canela de cabra,
fuciño do cocho,
orella queimada;
cantámosche os Reises,
non nos diches nada.
canela de cabra,
fuciño do cocho,
orella queimada;
cantámosche os Reises,
non nos diches nada.
Esta casa é de
palla
esta casa non val nada.
Cantámosche os reises
do quiquiriquí
se non nos dás nada
cagámosche aquí.
esta casa non val nada.
Cantámosche os reises
do quiquiriquí
se non nos dás nada
cagámosche aquí.
Outros
exemplos de panxoliñas do Nadal, xa de carácter xeral:
Ano novo con ben veñas,
como o sol entre as estrelas,
os cabritos coas cabras
e os años coas ovellas.
Ano novo con ben veñas,
como o sol entre as estrelas,
os cabritos coas cabras
e os años coas ovellas.
Ano novo aí
nos vén,
Deus nolo traia con ben,
Deus nos dea tantas ovellas
como no ceo hai estrelas.
Deus nolo traia con ben,
Deus nos dea tantas ovellas
como no ceo hai estrelas.
A CANDELARIA - FEBREIRO
A Candelaria
celébrase o 2 de febreiro e é considerada a festa do amor. Segundo a tradición,
nesa data casan os paxaros, indicando que a metade do inverno xa está pasado,
comezando o final das longas noites e dos días con pouca luz. Tamén por esas
datas recomézase o ciclo de cultivos coas primeiras sementeiras do ano. As
candeas que se acendían en cada fogar para celebrar a festividade, simbolizaban
o regreso da luz.
Refrán sobre o
aparellamento dos paxaros:
A partir dá
Candelaria, ningunha ave voa soa.
O seguinte
recitado tradicional ilustra a celebración da Candelaria:
Cando a Candelaria chora,
medio inverno vai fóra;
que chore, que deixe de chorar,
a metade do inverno está por pasar.
Cando a Candelaria chora,
medio inverno vai fóra;
que chore, que deixe de chorar,
a metade do inverno está por pasar.
Nesa data o
cura bendí as candeas na igrexa, permanecendo acesas toda a misa, levándose
daquela cada un a candea á súa casa. Estas candeas servirán para protexer o
fogar nas tormentas, as enfermidades e para iluminar o camiño das ánimas que
deixan este mundo.
Nesta data a
igrexa celebra a purificación da Virxe. Tamén na época que eu lembro as
mulleres despois do parto debían esperar un certo tempo antes de poder saír de
casa ou entrar na igrexa. Cando pretendían normalizar a súa vida de novo debían
acudir á porta da igrexa e esperar que saíse o cura e o sancristán para darlle
a bendición de purificación. A continuación xa podía entrar a muller na igrexa
cunha candea acesa e quedando purificada e normalizada a súa vida de novo.
Tamén se debía contribuír pagando ao cura cunha galiña.
A orixe deste
rito da purificación vén do Antigo Testamento, Levítico 12, onde se establecía
que a muller despois do parto quedaba impura. Debía permanecer 40 días recluída
antes de saír de casa por primeira vez para ir ao templo para presentar ao seu
fillo, debendo ademais realizar unha ofrenda de dúas rulas. Aínda que este rito
non foi asumido pola igrexa católica, si foi unha tradición, que polo menos en
certas rexións españolas practicouse ata os anos cincuenta. A corentena non
sempre foi respectada, acurtándose na práctica este período, que quedou
limitado ao tempo necesario para que a muller puidese retomar os labores
habituais.
San Blas
celébrase o 3 de febreiro, e o refraneiro di:
Polo San Brais, hora e media máis.
Polo San Brais, hora e media máis.
Outro recitado
referido ao mes de febreiro coñecido no pobo é o seguinte:
Vaite, febreiriño curto,
cos teus días vinteoito,
que, se tiveses máis catro,
non quedaría can, nin gato.
Vaite, febreiriño curto,
cos teus días vinteoito,
que, se tiveses máis catro,
non quedaría can, nin gato.
As datas máis
significativas do entroido en Galicia son as seguintes:
Domingo fareleiro
Domingo oleiro
Xoves de compadres
Domingo corredoiro
Xoves de comadres
Domingo de entroido
Luns de entroido
Martes de entroido
Mércores de cinza
Domingo fareleiro
Domingo oleiro
Xoves de compadres
Domingo corredoiro
Xoves de comadres
Domingo de entroido
Luns de entroido
Martes de entroido
Mércores de cinza
ENTROIDO
Na nosa
parroquia, segundo eu recordo e contáronme, a celebración do entroido comezaba
o domingo corredoiro, que é o anterior ao domingo de entroido, continuaba toda
a semana ata o domingo de entroido e terminaba o mércores seguinte ou mércores
de cinza.
O domingo
corredoiro daba o toque de saída para comezar os disfraces e a diversión
propios do entroido. Os disfraces eran moi artesanais e sinxelos, feitos con
roupas vellas e estrafalarias rematados cunha máscara confeccionada con cartón,
folladelata ou madeira, que cada un facía para si. Estes homes disfrazados e de
faciana oculta chamábanse "felos". Atábanse ao cinto uns chocos ou
campaíñas das vacas para producir barullo ao andar ou saltar. As máscaras foron
prohibidas na posguerra quedando moi reprimido e limitado este tipo de
manifestacións festivas, aínda que nos pobos pequenos continuáronse celebrando
con certa discreción. A xente nova disfrazábase á noitiña, cando xa terminaran
os labores domésticos. Había outro tipo de disfraces que non ocultaban a faciana,
e que eran a maioría, que consistían en imitación de vestidos longos de época,
tocados con chapeus e adornados con cintas de cores, dando renda solta cada un
á súa creatividade. Os homes que levaban eses disfraces chamábanse
"galans" e as mulleres "madamas". A transgresión tamén
consistía en disfrazarse algunha muller de home ou ao contrario.
Durante toda a
semana, entre o domingo corredoiro e o domingo de entroido, viñan grupos de
mozos e mozas doutras aldeas ou lugares, e á inversa, de xeito que case todolos
días organizaban algún baile improvisado con pandeiretas e acordeón. Os días
grandes da celebración eran o domingo, luns e martes de entroido. Durante todos
eses días, calquera podía poñer as "barbas" a quen atopase no seu
camiño, especialmente ás mozas. Este costume consistía en enfeluxar a faciana
das persoas. Se untaban as mans no feluxe das lareiras, dos fornos ou dos potes
de ferro para logo refregar na faciana das persoas. Tamén se mollaba á xente
cos "cichotes", que eran unha especie de xiringas grandes feitas coa
cana dunha escoba, ás que se aplicaba como émbolo un pau cun trapo na punta
para facer presión sobre a auga do seu interior e proxectar o chorro polo
buraco da punta sobre as persoas. Os "felos" entraban nas cociñas das
casas trasteando e enfurruñando aos moradores, amparados no anonimato que
ofrecía a máscara.
O domingo de
entroido e martes de entroido eran os días grandes. Facíase entón comida de
festa, sendo típica a cachucha e outros produtos do porco, non debendo faltar
tampouco as filloas ou o arroz con leite. Eran estas enchentes o preludio da
abstinencia para practicar durante a Coresma. Hai que sinalar que estes dous
días eran realmente festivos, con baile pola tarde e verbena pola noite no
salón.
Aínda que eu
non lembro velo nunca, cóntanme que antigamente mesmo se facía o enterro da
sardiña o mércores de cinza. Non teño ningún dato deste acto no noso pobo.
Hai nenas
que se fan finas
e non queren a calquera
cando se lles pasa o tempo
un antroido, quen llo dera.
e non queren a calquera
cando se lles pasa o tempo
un antroido, quen llo dera.
Adiós,
martes de antroido,
adiós, meu amiguiño,
hasta o domingo de Páscoa
xa non como máis touciño.
adiós, meu amiguiño,
hasta o domingo de Páscoa
xa non como máis touciño.
CORESMA E
SEMANA SANTA
O mércores de
cinza comezaba a Coresma, que son os corenta días que median ata o domingo de
Pascua. Estas seis semanas marcaban un tempo de xaxún e abstinencia para os
crentes, que naquela época eran a maioría. Era tempo de penitencia, polo que
quedaba suprimida calquera manifestación festiva ou de alegría colectiva. No parroquia
suspendíase o baile dos domingos, que era substituído por paseos de mozos e
mozas nas proximidades do salón de baile. Cando xa houbo radio, na segunda
metade dos anos cincuenta, a programación da Semana Santa era exclusivamente de
música sacra, rosarios, sermóns, retransmisión dos oficios e actos relixiosos
similares. Este tipo de programación prolongouse ata ben entrados os anos
setenta.
O Domingo de
Ramos era moi vistoso. Os rapaces e mozos do pobo cortaban grandes ramas de
loureiro o máis grande posible, rivalizando sobre o tamaño, que adornaban con
cintas de papel de cores ou outros detalles, colocándose nas primeiras filas da
igrexa durante a misa. Os nenos tamén levaban o seu ramo, adornado nalgunhas
ocasións con algún caramelo pendurando. Tamén as mulleres levaban unhas ramas
máis pequenas, tamén de loureiro ou de oliveira, aínda que estas últimas son árbores
moi raras pola nosa contorna.
Na coresma ou
na Semana Santa achegábanse á igrexa parroquial predicadores mandados desde
Ourense, para preparar aos fieis para cumprir co precepto de confesarse e
comulgar polo menos unha vez ao ano por Pascua Florida. Segundo cóntanme eran
sermóns aterradores, baseados nos terribles castigos que se soportarían no
inferno eterno, se non se arrepentían dos pecados e facían propósito da emenda.
A viva oratoria destes predicadores, unido ao espírito sinxelo dos paisanos,
seguro que deixaba neles unha profunda pegada. Celebrábanse estes sermóns á
tardiña, e sen dúbida quitaron o soño a máis dun.
O rigor en
expresar o sentimento de dor e tristeza durante a Semana Santa chegaba ao
extremo de tapar con tea morada ou negra as imaxes da igrexa. Á marxe destes
actos de exame de conciencia, dor dos pecados e propósito da emenda, non
recordo que se fixese ningunha outra cerimonia especial durante a Semana Santa.
Non se facía ningunha procesión, nin viacrucis, nin oficios divinos, nin
ningunha outra cerimonia especial. De feito, nalgunhas ocasións o cura párroco
ausentábase da parroquia durante eses días. Todo este ambiente de dor e
tristeza terminaba o domingo de Pascua, coa misa, comuñón anual e aceso do
cirio pascual.
O sábado
anterior ao domingo de Pascua pola mañá, ás dez da mañá, repicaban as campás.
Nese momento, xa resucitado Xesús, dábase por terminada a Semana Santa,
retornando á alegría habitual. O cura bendicía a auga, que era recollida polos
fregueses para levar ás súas casas nunha botelliña ou recipiente calquera, para
protexer o fogar de toda desgraza durante todo o ano.
Segundo o
Decreto da Sacra Congregación do Concilio do 28 de xaneiro de 1949,
contemplando o privilexio da Bula da Santa Cruzada, os días de xaxún e
abstinencia en España fixábanse da seguinte maneira:
Días de
abstinencia soa: todos os venres de Coresma.
Días de xaxún
e abstinencia: o Mércores de Cinza, o Venres Santo, a vixilia da Inmaculada
Concepción, e da Natividade do Señor, que se anticipa ao sábado de Témporas, é
dicir, o sábado anterior a Nadal.
Comprando a
Bula, podíanse tomar ovos, produtos lácteos e peixe calquera día, incluso os de
xaxún.
Os fieis que non
comprasen a Bula e o seu indulto, pecaban mortalmente se non respectaban:
Abstinencia todos os venres do ano.
Xaxún todos os días de coresma e
Abstinencia con xaxún o mércores de cinza, e todos os venres e sábados de coresma.
Abstinencia todos os venres do ano.
Xaxún todos os días de coresma e
Abstinencia con xaxún o mércores de cinza, e todos os venres e sábados de coresma.
A Bula da
Santa Cruzada foi concedida aos Reis Católicos polo Papa Xullo II en 1509.
Inocencio III foi o primeiro que a principios do século XIII concedeu a cruzada
á España á semellanza da concedida aos Cruzados cristiáns que foron recuperar
Terra Santa. Os sucesivos Pontífices continuaron coa concesión, sempre por
tempo limitado, renovándose periodicamente. O importe recadado destinábase
inicialmente a financiar a guerra contra os sarracenos, para empregarse máis
tarde no sostemento da igrexa.
O prezo da
Bula variaba en función da capacidade económica dos fieis. Comezaba cun prezo
de 50 céntimos, sendo a máis cara a de 10 pesetas. Adquiríanse na sancristía da
parroquia.
Tras o
Concilio Vaticano II, en 1966, Pablo VI suavizou as normas para o cumprimento
do xaxún e abstinencia para todos os católicos. Mantivo o carácter penitencial
do venres coa obriga de absterse de comer carne. Liberou desta obrigación aos
menores de catorce anos, que anteriormente se esixía desde os sete anos,
facendo simultaneamente máis levadías as normas do xaxún coresmal. Ese mesmo
ano, a Conferencia Episcopal anunciou a desaparición definitiva da tradicional
Bula da Santa Cruzada.
Aínda que é un
tema alleo aos meus recordos, como simple curiosidade indico a continuación
como se calculan as datas de Semana Santa, xa que todos sabemos que son
celebracións móbiles que varían de datas cada ano. Débese empezar por fixar a
data do domingo de Pascua, que é o primeiro domingo seguinte á primeira lúa
chea da primavera. Detectado este domingo, cóntanse cara atrás corenta días,
sen incluír os domingos, co que chegamos ao mércores de cinza. Ese período de
corenta días entre o mércores de cinza e o domingo de Pascua é a coresma.
SAN XOAN
Outra festa
moi arraigada na mocidade era a noite de San Xoán, coñecida como "dás
canceliñas". Xuntábanse de noite os mozos, que se escapaban de casa cando
xa todo o mundo estaba a durmir, e dedicábanse a facer rabasadas, escondendo as
cancelas dos eidos, atravesando carros nos camiños sacándoos dos patios,
cambiando de sitio os apeiros de labranza e travesuras similares, para anoxo e
desespero dos maiores que ao día seguinte non atopaban o que fora escondido ou
cambiado de sitio.
Tamén conta a
tradición que se nesta noite se déixaba un ovo de galiña nun vaso cheo de auga
á intemperie, á mañá seguinte vese alí o futuro. Na noite de San Xoán énchese
un vaso grande de cristal con auga da que se bebe habitualmente, da fonte ou do
pozo. Tómase un ovo fresco de galiña, se casca con coidado e vértese na auga do
vaso, tapándoo a continuación cun pano branco.
Déixase o vaso á intemperie no couzón dunha xanela aberta ou entreaberta
toda a noite, pero permitindo en todo caso que reciba a luz do alba. Á mañá
seguinte mírase a figura que formou a clara e interprétase. As figuras máis
habituais poden ser, un barco coas súas velas despregadas que augura unha
viaxe; un vestido de noiva que anuncia unha próxima voda; ou mesmo un cemiterio
que é un claro presaxio de morte. Se á alba do día vinte e catro a clara tende
a flotar na auga imitando o velame dun barco é presaxio dun ano venturoso, pero
se pola contra queda como esmagada é aviso de mala sorte. Algunhas persoas, en
lugar de botar no vaso con auga o ovo enteiro, toman soamente a clara do ovo
separando previamente con moito coidado a xema.
FESTAS DA CONTORNA
Nunha época
con tan poucas distraccións, o baile dominical e as festas patronais dos pobos
veciños constituían o maior atractivo para a mocidade, momentos que esperaban
con ilusión e impaciencia. Para achegarse ás festas doutras parroquias o camiño
non era fácil. Estamos a falar dunha época onde non había estradas nin coches.
O camiño facíase andando, e aínda que a maioría das festas celébranse no verán,
co que se evita a choiva e o bulleiro, con todo a calor e o po eran
dificultades engadidas, non sempre pequenas. As mozas usaban zapatillas para o
camiño, e antes de chegar lavaban os pés en calquera regato ou fonte e púñanse
os zapatos, quedando as zapatillas escondidas detrás dunhas matas ata o momento
de retomalas para a volta. Este percorrido supoñía andar entre dous e tres
quilómetros para chegar ao lugar da festa.
A estas festas
de parroquias próximas acudíase en grupo, formado por amigas ou amigos do
propio lugar. Se se tiña algún familiar nesa parroquia podíase ir de invitado
para completar o día, con misa, comida e posterior baile e verbena. Aos pobos
veciños só os mozos ían á verbena, xa que sería impensable que as mozas saísen
de noite sen a compañía dos seus pais.
As festas dos
lugares que rodean a nosa parroquia, ás que se afacía asistir, son as
seguintes:
Faramontaos,
San Brais, 3 de febreir
Loñoá, San Antonio, 13 de xuño
Eiradela, San Caetano, 6 de agost
Lobaces, As Neves, 6 de agosto
Faramontaos, A Asunción, 15 de agosto
Loña, Virxe do Monte, 15 de agost
Loña, San Roque, 20 de agost
Santa Cruz, San Bartolomeu, 24 de agosto
San Miguel, O Carpazal, 8 de setembro
Covas, San Cibrao, 14 setembro
Mundín, O Pilar, 12 de outubro
Loñoá, San Antonio, 13 de xuño
Eiradela, San Caetano, 6 de agost
Lobaces, As Neves, 6 de agosto
Faramontaos, A Asunción, 15 de agosto
Loña, Virxe do Monte, 15 de agost
Loña, San Roque, 20 de agost
Santa Cruz, San Bartolomeu, 24 de agosto
San Miguel, O Carpazal, 8 de setembro
Covas, San Cibrao, 14 setembro
Mundín, O Pilar, 12 de outubro
SAN CRISTOVO E
OUTRAS ATRACCIÓNS
A festa de San
Cristovo celébrase o 10 de xullo, sendo este santo o titular da igrexa vella do
cemiterio e patrón da nosa parroquia. Xa expliquei no meu post sobre a Festa de
San Ramón, que a festa maior da parroquia celébrase o día de San Ramón, o 31 de
agosto, sendo este santo o titular da capela onde se celebran actualmente todos
os actos relixiosos.
Aínda non sendo
a festa maior, San Cristovo tamén tiña a súa festa, aínda que con menor
orzamento e asistencia que a de San Ramón. Celebrábase unha misa na igrexa
vella, con baile posterior na chaira debaixo do gran carballo que a acompaña.
Pola tarde celebrábase o baile no lugar habitual das festas parroquiais, o
entrañable souto de San Ramón. A música era interpretada pola banda
habitualmente contratada, con menos músicos nesta ocasión que os que se afacía
ter na festa maior.
Outro costume
ou tradición entre os mozos era que os xoves á tardiña acudían os mozos a casa
das súas noivas ou pretendidas. Estas visitas eran habituais dedicando as horas
para charlar ou chancear sentados nas escaleiras ou o corredor da casa. Eran
reunións públicas, sempre baixo o estreito control e vixilancia dos pais ou
algún outro familiar.
Á marxe das
celebracións e diversións relatadas, recordo nunha ocasión que acudiron polo
pobo uns titiriteiros xitanos, cuns vellos carromatos moi coloridos. Executaron
un espectáculo que lembro como moi novedoso, xa que nunca vira nada semellante.
Executaron certos exercicios circenses, como contorsionismo realizado por unha
moza, xogos malabares, de equilibrio e algúns xogos de ilusionismo que deixaban
a todos coa boca aberta, como era sacar unha moeda da orella dalgún espectador,
e outros semellantes que xa non consigo lembrar. Por momentos o espectáculo
acompañábase de música interpretada por unha trompeta e pandeireta, ata onde eu
podo lembrar vagamente. Nestas raras ocasións especiais acudía a maioría da
xente, tanto nova como maior, e non soamente os mozos como era o caso dos
bailes.
Recordo tamén
que nunha ocasión veu á parroquia outra atracción, algún de cuxos detalles
aínda conservo vivamente na miña memoria. Tratábase do cinema. Eu era bastante
pequeno naquel momento. O que si recordo é que non era unha película que
contase unha historia, senón máis ben fragmentos de escenas como extraídas dun
noticiario. Proxectouse nunha das paredes da tenda do Couche de Armariz,
colocando os bancos aliñados para acomodar á concorrencia. O local estaba atestado,
xa que supoño que para moitos sería a primeira vez que vían imaxes proxectadas
en movemento. Nalgunha escena aparecían coches desprazándose que impresionaron
especialmente á audiencia, porque algúns pensaron que podían ser atropelados
por eles. Foi unha experiencia impactante. Hoxe ninguén se pregunta como é que
aparece unha imaxe nunha pantalla, dáse por feito. Entón era unha dúbida
existencial. Como dunha parede branca podían xurdir personaxes que parecía que
nos ían tocar. Unha experiencia impagable que dificilmente cambiaría por outras
moitas que experimentei ao longo das miñas viaxes, onde todas son previsibles.
Outra
atracción esporádica, que ocorría moi de cando en vez, era o paso dalgún cego
co seu lazarillo, que recitaba algunha copla ou romance popular. A continuación
o lazariño pasaba a gorra aos asistentes para pedir a vontade. En ocasións
vendían as coplas imprimidas en pequenas follas de papel. Un claro exemplo
deste tipo de coplas, da que aínda a miña nai lembra fragmentos, era a de San
Antonio e os Paxariños que reproduzo a continuación. Aínda que é un pouco longa
considero que é un testemuño vivo e exemplo deste tipo de mendicidade, de
interese para quen senta curiosidade, concluíndo aquí este post.
SAN ANTONIO Y LOS PAJARITOS
Divino Antonio precioso,
suplícale al Dios inmenso
que por tu gracia divina
alumbre mi entendimiento.
Para que mi lengua
refiera el milagro
que en el huerto obraste
de edad de ocho años.
Desde niño fue nacido
con mucho temor de Dios,
de sus padres estimados
y del mundo admiración.
Fue caritativo
y perseguidor
de todo enemigo
con mucho rigor.
Su padre era un caballero
cristiano, honrado y prudente,
que mantenía su casa
con el sudor de su frente.
Y tenía un huerto
donde recogía
cosechas del fruto
que el tiempo traía.
Por la mañana un domingo,
como siempre acostumbraba,
se marchó su padre a misa,
cosa que nunca olvidaba.
Le dijo: Antonio
ven aquí, hijo amado,
escucha, que tengo
que darte un recado.
Mientras que yo estoy en misa
gran cuidado has de tener,
mira que los pajaritos
todo lo echan a perder.
Entran en el huerto,
comen el sembrado,
por eso te encargo
que tengas cuidado.
Cuando se ausentó su padre
y a la iglesia se marchó,
Antonio quedó cuidando
y a los pájaros llamó.
Venid, pajaritos,
dejad el sembrado,
que mi padre ha dicho
que tenga cuidado.
Para que mejor yo pueda
cumplir con mi obligación,
voy a encerrar a todos
dentro de esta habitación.
A los pajaritos
entrar les mandaba,
y ellos muy humildes
en el cuarto entraban.
Por aquellas cercanías
ningún pájaro quedó
porque todos acudieron
como Antonio les mandó.
Lleno de alegría
San Antonio estaba,
y los pajaritos
alegres cantaban.
Al ver venir a su padre
luego les mandó callar,
y llegó su padre a la puerta
y comenzó a preguntar:
Dime, hijo amado,
qué tal, Antoñito,
¿has cuidado bien
de los pajaritos?.
El hijo le contestó:
Padre, no tenga cuidado,
que para que no hagan mal,
todos los tengo encerrados.
El padre que vio
milagro tan grande,
al señor obispo
trató de avisarle.
Acudió el señor obispo
con grande acompañamiento,
quedando todos confusos
al ver tan grande portento.
Abrieron ventanas,
puertas a la par,
por ver si las aves
se querían marchar.
Antonio les dijo a todos:
Señores, nadie se agravie,
los pájaros no se marchan
hasta que yo los mande.
Se puso a la puerta
y les dijo así:
Vaya, pajaritos,
ya podéis salir.
Salgan cigüeñas con orden
águilas, grullas y garzas,
gavilanes y abutardas,
lechuzas, mochuelos y grajas.
Salgan las urracas,
tórtolas, perdices,
palomas, gorriones
y las codornices.
Salgan el cuco y el milano,
burla pastor y andarríos
canarios y ruiseñores,
tordos, gafarrón y mirlos.
Salgan verderones,
y las corderinas,
y las cogujadas,
y las golondrinas.
Al instante que salieron
todas juntitas se ponen,
escuchando a San Antonio
para ver lo que dispone.
Antonio les dijo:
No entréis en sembrados,
marchad por los montes,
riscos y los prados.
Al tiempo de alzar el vuelo,
cantan con dulce alegría,
despidiéndose de Antonio
y toda su compañía.
El señor obispo,
al ver tal milagro,
por diversas partes
mandó publicarlo.
Árbol de grandiosidades,
fuente de la caridad,
depósito de bondades,
padre de inmensa piedad.
Antonio divino,
por tu intercesión,
todos merecemos
la eterna mansión.
No hay comentarios:
Publicar un comentario