O Lobo
Houbo un tempo na primeira metade do pasado século, cando a parroquia sobordaba de xente, en que se labraba todo palmo de terra dispoñible para atender ás crecentes necesidades de supervivencia de cada familia. Moitas das leiras que hoxe son forestas eran entón lameiros regados e segados para alimento do gando, ou leiras cultivadas de centeo, millo ou patacas, por nomear só o cultivo máis extensivos.
Non había
entón nos bosques que rodean a parroquia xabarís, nin corzos, que hoxe son un
problema para os poucos cultivos que subsisten nas proximidades das casas. Pola
contra, a caza era relativamente abundante, e case en cada familia había un
cazador que nas épocas permitidas saían de caza á procura dalgunha peza. As
especies dispoñibles entón eran xeralmente coellos e perdices. Cando o día
dábase ben e regresaban con algunha peza era un festín para a familia, en
tempos en que a carne fresca era un luxo que só se podía permitir en contadas
ocasións, e ademais non había que pagar por ela. Tamén hai que dicir que non
sempre se practicaba a caza con boas artes, xa que a concienciación ecolóxica e
o cumprimento das normas eran moito máis relaxados. Había quen empregaba o furón
para introducilo no tobo dos coellos e facelos saír a unha morte segura, ou
quen preparaba trampas, métodos afastados do que hoxe consideramos unha
práctica deportiva limpa. Naquel tempo quen o facía xustificábase nas
necesidades alimenticias da súa familia.
A foresta
formada sobre os montes que conforman o val do río Loña era extensa e albergaba
tamén os seus depredadores. O lobo e o raposo merodeaban pola contorna causando
perdas para os veciños cando o lobo atacaba ás ovellas, cabras ou mesmo algún becerriño
moi novo, ou o raposo conseguía introducirse no galiñeiro dalgún veciño por
algunha fenda da rede coa que tentaba protexelo.
Era unha loita
natural e permanente entre o home que defendía as súas posesións e casas,
fronte ás alimañas que procuraban o seu sustento diario alí onde o podían obter. Estas escaramuzas constantes remataban coa vitoria do home, que xuntando
á súa superioridade o control efectivo do territorio conseguiu case levar á
extinción estas especies na comarca. Hoxe en día prevalecen outros valores, e
sobre a base do mantemento do ecosistema e a filosofía ecoloxista, favorecida
pola retirada do home da explotación agrícola, os bosques están a volverse a
repoboar desas especies.
Naquela época,
tanto o lobo como o raposo eran alimañas que se tiñan que exterminar para
librarse dun perigoso inimigo que comía aquilo que as familias precisaban
para a súa propia subsistencia. Cando un cazador se cobraba unha peza destas
especies perigosas percorría as aldeas da parroquia co animal morto coas patas atadas e pendurado por elas nun pau que portaban ao ombreiro dous
mozos, visitando todas as casas para recoller un donativo como agradecemento
por telos librado da ameaza. Este
costume parece ser o residuo dun imposto que se pagaba na idade media aos cazadores.
Os aldeáns que tiñan gando pagaban ou doaban aos cazadores un carneiro que se
chamaba “o carneiro do lobo”, coa finalidade de que os librasen do ataque da fera.
Os animais que
levaban a pacer ao monte eran tornados por quen facía de pastor, xeralmente os
máis pequenos da familia. Unha vez no monte, a vixilancia convertíase nunha
tarefa monótona e aburrida, de forma que os mozos e mozas que ían ao monte co
gando reuníanse para xogar ou charlar con outros que estivesen na contorna, matando
as horas ata o momento de retornar, descoidando en moitas ocasións a súa misión
de vixilancia. Estes momentos de descoido eran aproveitados polos depredadores
aguilloados pola fame para tentar cobrarse a súa peza.
Se alguén vía
un lobo achegarse ao seu gando comezaba a berrar: ¡¡Ah ladrón!!, ¡¡Ah ladrón!!.
á vez que levantando a vara que sempre se levaba para tornar o gando, tentaba
achegarse ao seu gando e espantar ao depredador. Se a peza era grande, o lobo
xeralmente optaba por escapar sen atacar a ovella. Pero se a peza era un año
pequeno, botáballe as fauces ao pescozo e saía correndo coa súa presa firmemente
suxeita cos seus afiados dentes, arrastrándoa ou volteándoa sobre o seu propio
lombo para facilitar a súa carreira, sen soltala aínda que o perseguisen ou lle
disparasen sen dar no albo.
A historia que
vou relatar responde a uns feitos reais, tal como eu os recordo e oín contar na
miña casa. O meu tío Severino, a finais dos anos cincuenta, xa casado ca miña
tía Manuela, era un mozo afeccionado á caza, práctica que nunca abandonou.
Cando xa trasladou a súa residencia á provincia de León practicou mesmo a caza
maior nos Montes de León e a vertente leonesa da Cordilleira Cantábrica,
cobrándose algún corzo de notable envergadura. Como bo cazador tamén prestou
especial atención aos cans de caza, posuíndo varios ao longo da súa vida, que
coidaba con sumo agarimo. As súas aptitudes para a caza eran excepcionais,
unindo intelixencia, astucia e constancia, complementados cunha moi boa visión
e puntería, que xa se puxo de manifesto no cumprimento do seu servizo militar
onde foi considerado tirador de primeira.
Alá polo mes
de outubro nunha clara mañá, fresca pero asollada, levou as vacas da familia
para pacer aos montes de Peizás, como tantas outras veces. Acompañaba á parella
de vacas unha ovella, que se tiña para aproveitar a súa la e as crías que
producía. Ésta convertíase en fío destramente traballada polas nais e avoas da
casa, as únicas que sabían fiar usando o fuso. Logo enrolábase o fío en novelos,
para despois tecer coas agullas os grosos calcetíns de lá que axudaban a combater
o frío e a humidade do inverno dentro das chancas perfectamente engraxadas.
Fixo Severino
aquela mañá o camiño, como tantas outras veces, baixando primeiro ata o río,
cruzando a pequena ponte e subindo logo ata a tapada de piñeiros en Peizás, ao
pousado paso que marcaban as vacas. Os camiños enchíanse do constante e
familiar tintineo dos sinos das vacas que permitían a súa localización se por
calquera circunstancia desviábanse do seu traxecto ou se perdían entre a braña.
Este son, sempre presente naquela época, xunto ao canto do eixo dos carros
cargados subindo un camiño en costa, eu cualificaríaos como os máis distintivos
daquela contorna, formando parte da vida cotiá das aldeas. Cada un era capaz de
distinguir o son das súas vacas nun tempo en que había case tantas vacas como
persoas na parroquia.
Como bo
afeccionado á caza, Severino aproveitaba cada oportunidade para gozar do seu
pasatempo, de forma que cando tocaba levar as vacas a Peizás ou outra zona
próxima a unha foresta e non era época de veda, adoitaba levar a escopeta colgada
ao ombreiro e a canana dos cartuchos atada á cintura. A tapada onde ían pacer
as vacas era completamente pechada con paredes de pedra, polo que unha vez
dentro, non había perigo de que se escapasen a outras leiras ou se perdesen.
Así pois, cando houbo chegado e acomodado as vacas e a ovella na leira e pechado
convenientemente o portelo para que non escapasen, foi percorrer o monte á
procura dalgún coello.
O día era bo
para andar pola foresta, corría unha lixeira brisa do norte e non se suaba a pesar
do esforzo. Despois dunha batida á procura dunha peza sen atopar nada, xa
pensou que non ía ser un bo día de caza e tería que tornar cunha man chea de
nada e outra cousa de ningunha. Dera unha gran volta dun par de horas e cando
xa ía retornar a recoller as súas vacas, pasou máis abaixo preto do río onde o
viu a un veciño, ou Pezperello, que o chamou e dixo:
-¡¡Oh
Severino!!, tes as vacas e a ovella no monte? Ten coidado que anda un lobo
grande por aí. Vino fai un intre e tíveno que espantar para que non me atacase
as ovellas.
Preocupado
polo aviso, acelerou o paso para volver á súa tapada e vixiar o seu gando ou
levaría unha rifa en casa se perdía a ovella morta polo lobo. Ao chegar preto
da súa leira foi con cautela para ver o gando e alí estaba un gran lobo dándose
o festín coa súa ovella, xa morta e destripada. Talvez axudado pola dirección
do vento que sopraba en contra da súa posición, o lobo non uliu a súa presenza
e continuou o seu festín. Como bo cazador non se precipitou, xa que o mal xa
estaba feito, foi rodeando a leira para achegarse o máis posible á fera sen ser
advertido. Con moito coidado foi gañando unha posición favorable, e cando xa o
tivo a tiro, apuntou con coidado, contivo a respiración e apertou o gatillo. O
certeiro disparo impactou na parte traseira do lobo, que saíu correndo como
puido deixando un rastro de sangue que foi fácil seguir ata que finalmente caeu
morto xa desangrado nunha paraxe coñecida como “As Cantareiras”.
Era realmente
un lobo considerablemente grande, dunha envergadura moi superior ao que se tiña
visto antes pola comarca. Debía medir máis de metro e medio de cabeza a punta do
rabo e non pesaría menos de oitenta quilos. Severino mirou con satisfacción e
orgullo o gran animal inmóbil e aínda quente. Tentou collelo, pero de seguida decatouse
que el só non podería transportalo, polo que o deixou alí e foi en busca de
axuda para levalo ao pobo.
A presa causou
notable expectación en toda a parroquia, de xeito que quedou exposto nun muro
que había en Requeixo en fronte á tenda de Pepe. Alí estivo durante case unha
semana para que todos o puidesen ver e comentar a historia, felicitando ao
heroe de tan extraordinaria aventura.
Este feito tivo repercusión, dado o tamaño da fera, ata o punto de que a
noticia merecese ser publicada no diario A Rexión de Ourense.
Terminada a
exposición pública da fera, levouna a un taxidermista que desposuíu ao animal
da súa pel, converténdoa nunha extraordinaria alfombra, que estendida no chan
conservaba o seu rabo, as garras das patas e a cabeza. Recordo vela no chan en
casa dos meus tíos durante moitos anos, causando admiración polo seu
considerable tamaño e a tonalidade grisalla e branca do pelo, sempre brillante.
Esta pel xa
non existe hoxe en día. Lamentablemente un accidente doméstico privounos da súa
pervivencia e da mostra viva dun feito tan singular. A miña avoa, xa con moitos
anos e coas súas facultades mermadas, nun descoido queimouna cun braseiro,
arruinándoa e obrigando a desfacerse dela.
Naqueles
tempos era tal a proximidade da fera ao home que, en épocas de fame, o lobo
arriscábase a chegar ata as aldeas, dándose o caso de atacar a un neno e con el
nos seus fauces saír correndo sen conseguir que o soltase a pesar dos berros e
a persecución da xente. Nalgúns momentos de fame as feras asumen máis risco
achegándose ás poboacións e atacando presas máis grandes como becerros, mulas,
burros ou mesmo ao home.
O lobo estivo
sempre presente na tradición rural galega. Nas frías e chuviosas noites
invernais, ao redor do lume contáronse moitas historias de bruxas e de lobos.
Historias ás veces baseadas en feitos reais, transformadas e esaxeradas a
través da transmisión oral, e outras moitas veces pura fantasía que traducía
medos colectivos ao descoñecido. Unha das fantasías máis recorrentes era a relativa
aos lobishomes. O home lobo chegaba a
esta situación por capricho da natureza, por un feitizo dunha bruxa ou por
convivencia cos lobos desde a infancia. Existía a crenza de que un matrimonio
que tivese sete fillos homes, sen ningunha femia no medio, o último fillo
estaría marcado por un feitizo que o converterá en home lobo. Este fuxirá á
foresta onde permanecerá por sete anos, atacando a outros homes, guiado só polo
instinto animal, non podendo ser ferido nin capturado durante este período.
Un claro exemplo
destas historias é o relato curto, escrito en galego, “Ou lobo dá xente”, do
escritor Vicente Risco, publicado en 1925 na revista editorial Lar, e que quen
teña interese pode ler na seguinte ligazón:
http://www.edu.xunta.gal/centros/ceiprosaliacorunha/system/files/o%20LOBO%20DÁ%20XENTE.pdf
Tamén esta
temática foi levada ao cinema na película “Romasanta, la caza de la bestia” do
director Paco Plaza, no ano 2004, baseada en feitos reais atribuídos a Manuel
Blanco Romasanta, o lobishome de Allariz.
Á vista de
tantas historias terroríficas, non é de estrañar que aos nenos se lles metese
medo dicíndolles que se non se portaban ben llos comería o lobo, ou llos
levaría o home do saco.
Dada a forzada
convivencia entre o home e o lobo, este estivo presente na cultura popular
galega a través de numerosos ditos, refráns ou proverbios. Reproduzo a
continuación só uns exemplos destes ditos relacionados cos lobos:
Come o lobo de toda a carne, menos a súa que a lambe.
En terra de lobos ouvear coma todos.
Miña sogra
morreu onte,
Diola leve ó ceo dos lobos;
deixoume unha manta vella
toda chea de piollos.
Diola leve ó ceo dos lobos;
deixoume unha manta vella
toda chea de piollos.
Outra das
alimañas das que se tiña que protexer o campesiño era o raposo. Animal pequeno,
pero astuto, co seu vistoso rabo, longo, peludo e fermoso, que cando a fame
aburábao buscaba as súas presas nos galiñeiros das aldeas.
Para espantar
ao raposo grítaselle: ¡¡Ah Perico!! ¡¡Ah
Perico!!, e aos cans para que persigan á raposa: ¡¡Arrapa raposa!!
¡Arrapa, raposa,
i avanta no toxo!
e deixa a galiña
da miña veciña,
que ten dous pitiños
que quedan orfiños.
¡Arrapa i arrapa,
que a dona te atrapa
e bótache os cás
correndo detrás!.
i avanta no toxo!
e deixa a galiña
da miña veciña,
que ten dous pitiños
que quedan orfiños.
¡Arrapa i arrapa,
que a dona te atrapa
e bótache os cás
correndo detrás!.
É curioso o
nome que se dá ao pan mollado en viño
tinto e asperxido con azucre, que se chama “Sopas de raposo canso”, ou tamén “Sopas
de forza”.
O raposo está
presente na cultura popular galega en numerosos refráns, ditos e proverbios. Só
a título de exemplo transcribo os seguintes:
O home, cando
pretende
faise doce e garimoso;
non fagas caso, meniña,
sonche as mañas do raposo.
faise doce e garimoso;
non fagas caso, meniña,
sonche as mañas do raposo.
A muller e o raposo, se perden a mañán, perden o día todo.
Miña nai de
pequeniña
mandoume coas ovellas,
o volpe comeume un año
aquí lle trago as orellas.
mandoume coas ovellas,
o volpe comeume un año
aquí lle trago as orellas.
Durme, meu
meniño,
que vén o raposo
e vaite levar
se te pós fastidioso.
que vén o raposo
e vaite levar
se te pós fastidioso.
Na mesma liña
de amedrentar aos nenos fálase do Zorromeco, unha figura de lenda popular:
Eí vén o zorromeco, Eí ven o zorro, eí vén o meco.
Outro dos
perigos para os galiñeiros é a gonicela ou donicela, traducida ao castelán como
"comadreja". É un pequeno mamífero, cun tamaño entre 15 e 25 cms., de corpo
alongado, con curtas patas provistas de garras sumamente afiadas, cunha pequena
cabeza non máis ancha que o propio pescozo, sendo o rabo tamén curto. Debido ao
seu pequeno tamaño, á súa extrema flexibilidade, unido ás súas afiadas garras,
pode entrar por ocos insospeitadamente pequenos, ou escavar por baixo dos
aramados dos galiñeiros e conseguir entrar para atacar ás galiñas.
A cultura popular
atribúelle un carácter velenoso, que foi recollido repetidamente por numerosos ditos:
Se te morde a
donicela,
busca viño e busca vela,
que mañán che darán terra.
busca viño e busca vela,
que mañán che darán terra.
Se te morde a donicela, busca camisa pra terra.
No hay comentarios:
Publicar un comentario